Kontrast oraz wielkość czcionki

Kamery Online

Aktualności

KOLEJ NA KOLEJ

27-06-2025

Z inicjatywy prezydenta Tarnobrzega Łukasza Nowaka i wicestarosty tarnobrzeskiego Wojciecha Śmiecha oraz samorządowców, którzy zabiegają o rozwój połączeń kolejowych w północnej części Podkarpacia, odbyła się w Zamku Dzikowskim konferencja pt. „Transport zintegrowany północnego Podkarpacia i regionu”.

 

Spotkanie zgromadziło wielu samorządowców Podkarpacia i Sandomierszczyzny, przedstawicieli PKP, CPK, Ministerstwa Infrastruktury. Dzięki obecności wicemarszałka Piotra Pilcha wraz z dyrektorem Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Joanną Szozdą, poruszyliśmy kluczowe kwestie strategii rozszerzenia kolei aglomeracyjnej na region północnego Podkarpacia, na efektywnym przykładzie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Wsparcie dla tego pomysłu ze strony marszałka Pilcha i radnych wojewódzkich Ewy Draus i Renaty Knap stwarza perspektywę kontynuowania zainicjowanych w roku ubiegłym działań. One nie zadzieją się szybko. Dziś zaczynamy przygotowywać agendę dla projektu, który wymaga znaczących środków finansowych (kilkaset milionów zł) ze środków europejskich. A te pojawią się w nowej perspektywie finansowej od 2027 r.

 

Reprezentując Gminę Nowa Dęba, wraz z przewodnioczącą Rady Miejskiej Beatą Kosior, miałem okazję wziąć udział w panelu pt.: „Rozszerzenie działania PKA na północne Podkarpacie – potrzeba czy wizja?” Oczywiście, rozszerzenie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej jest nierealne ze względu na wymogi programowe, z którego była finansowana. Ale chodziło o ducha tego projektu i realne efekty jej funkcjonowania. Niewątpliwie doświadczenie takiego miasta, jak Kolbuszowa, która stała się częścią projektu PKA, pozwala traktować połączenia kolejowe jako świetne uzupełnienie publicznego transportu zbiorowego.

W panelu zwróciłem uwagę na obecny przyrost pracowników dojeżdżających do Nowej Dęby, wynikający z rozwoju struktur 18 Brygady Artylerii, zwiększania zatrudnienia w nowodębskiej strefie ekonomicznej. To już powoduje znaczne problemy komunikacyjne w porannych i popołudniowych godzinach szczytu. A planowany 3-4 krotny wzrost zatrudnienia te problemy jeszcze wzmoże. Szansą na zmniejszenie problemów komunikacyjnych może być rozwój połączeń kolejowych w północnym Podkarpaciu i zwiększona siatka tych połączeń na linii kolejowej 71 Rzeszów-Ocice.

Pewnym ograniczeniem dla tego rozwoju jest mała przepustowość tej linii na odcinku Rzeszów-Zaczernie, wynikająca z wprowadzenia nowej linii kolejowej Rzeszów-Jasionka. To powoli wyczerpuje zdolności przepustowe na „naszej” linii. Szansą na poprawę tej sytuacji jest budowa dynamicznych mijanek – o takiej (drugi tor) pomiędzy Rzeszowem a Widełką postulowaliśmy do przedstawicieli PKP. Takie rozwiązanie pozwoli zwiększyć siatkę połączeń kolejowych w nowym okresie programowania, gdy pojawią się środki na Czwórmiejską (4KA) czy Lasowiacką Kolej Aglomeracyjną (LKA), co jest naszym priorytetem kolejowym.

 

Konferencja mocno zaakcentowała decydentom wojewódzkim, regionalnym i centralnym konieczność realizacji zgłoszonego pomysłu. Widząc determinację samorządowców północnego Podkarpacia, należy mieć nadzieję na jego realizację. Może nie szybko, ale też nie w jakieś dekadowej perspektywie.

 

Wiesław Ordon, burmistrz

Foto: UM Tarnobrzeg

 

 

 

 

Lista aktualności