Kontrast oraz wielkość czcionki

Kamery Online

Aktualności

Rozpoczynają się prace przy elektryfikacji linii kolejowej Rzeszów – Ocice!

04-09-2019
Przystanek kolejowy...

Jak zapowiada poseł na Sejm RP Zbigniew Chmielowiec, już niebawem mieszkańcy Nowej Dęby będą mogli dojechać do Warszawy pociągiem w zaledwie 3 godziny. Jest to możliwe dzięki elektryfikacji linii kolejowej nr 71 na trasie Ocice-Rzeszów, o którą zabiegał poseł Chmielowiec.

 

     Obecnie na terenie Nowej Dęby PKP Energetyka wraz z wykonawcą tej inwestycji – firmą ZWSE Rzeszów - rozpoczyna proces budowy linii zasilającej sieć trakcyjną. 

-Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to najpóźniej w 2022 roku czas podróży pociągiem z Nowej Dęby do stolicy naszego kraju będzie trwał zaledwie 180 minut. Zbliży to Nową Dębę do Warszawy i znacznie ułatwi załatwianie spraw urzędowych czy chociażby pozwoli na łatwiejszą podróż w celach turystycznych, kulturalnych, jak chociażby wizyta w teatrze, muzeum czy na koncercie - mówi poseł Zbigniew Chmielowiec i dodaje, że wywalczenie elektryfikacji nie było zadaniem prostym, chociażby ze względu na fundusze jakie należy wydać by zrealizować to zadanie. - Łączny koszt elektryfikacji linii nr 71 wyniesie 129 mln zł brutto. Są to więc bardzo duże pieniądze, które udało ściągnąć się do naszego regionu – mówi parlamentarzysta.

     Z technicznego punktu widzenia należy odnotować, że jednotorowa 67 kilometrowa trasa Ocice – Rzeszów, po wyposażeniu w sieć trakcyjną, umożliwi kursowanie elektrycznych składów. Nowoczesny tabor zapewni cichsze przejazdy oraz ograniczy emisję spalin. Umowę na elektryfikację linii Ocice – Rzeszów zrealizuje PKP Energetyka. Finansowanie zapewnia budżet państwa. Prace budowlane zaplanowano w latach 2019 – 2021.  -Przepustowość jednotorowej trasy zwiększy wybudowana mijanka w Majdanie Królewskim. Wybudowano kilometr toru i zamontowano cztery rozjazdy. Powstał nowy peron wyspowy, który zapewni sprawniejszą obsługę pociągów na dwóch torach. Zwiększenie przepustowości podkarpackiej linii wpłynie również pozytywnie na przewozy towarów. - informuje poseł Zbigniew Chmielowiec.

 

     Warto przypomnieć, że plany budowy linii kolejowej łączącej Rzeszów z Tarnobrzegiem sięgają jeszcze czasów rozbiorowych i początków II Rzeczypospolitej. Pierwszy odcinek linii kolejowej nr 71 został wybudowany w 1938 roku i był to odcinek Ocice – Dęba Rozalin. Dalszą budowę przerwał wybuch II Wojny Światowej. Ukończenie całej nitki nastąpiło w 1971 roku. - Po objęciu mandatu posła zabiegałem o to by tę linię reaktywować, co nam się udało. W latach 2006–2009 na całej trasie prowadzone były prace modernizacyjne, dzięki którym linia znowu stała się dostępna dla ruchu osobowego. - przypomina poseł Zbigniew Chmielowiec i dodaje, że dzisiejsze prace są pokłosiem tego, że 10 lat temu przekonano władze centralne do ponownego uruchomienia linii.

 

Zapytanie poselskie posła Wojciecha Buczaka i Zbigniewa Chmielowca w sprawie elektryfikacji linii kolejowej Rzeszów – Ocice: (YouTube)

 

UMiG
 

Lista aktualności