Kontrast oraz wielkość czcionki

Kamery Online

Aktualności

„Przedsiębiorcą być”

08-06-2016

    7 czerwca w sali narad nowodębskiego magistratu odbyły się warsztaty „Rozpoczęcie działalności gospodarczej – procedury związane z zakładaniem firmy, obowiązki przedsiębiorcy, podstawowe przepisy prawa – czyli od czego zacząć i co należy wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy”. Uczestnicy mogli dowiedzieć się jakie działania należy podjąć, aby założyć działalność gospodarczą, na co zwrócić uwagę, gdy stawiają „pierwsze kroki” zarządzając własną firmą. Warsztaty poprowadziła Pani Joanna Gargała- Expert Biznesowy Tax Care.

 

...kilka informacji:

 

ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

 

1. Procedury związane z zakładaniem firmy - od czego zacząć?

 

Pomysł na własny biznes.

Podstawą przy podejmowaniu decyzji o posiadaniu własnej firmy jest dobry biznes plan. To dzięki niemu określa się główne cele oraz analizuje mocne i słabe strony pomysłu na działalność. Do najważniejszych elementów biznes planu należą: opis firmy, celów i oferowanych usług, analiza rynku uwzględniająca zapotrzebowanie konsumentów na dane usługi, prognoza zysków, zestawienie przepływów gotówkowych uwzględniające gotówkę początkową, wpływy oraz wydatki, a także określenie sposobu prowadzenia księgowości.

 

Wybór formy opodatkowania.

Wybranie formy rozliczania podatku dochodowego to bardzo ważny etap. Decyzja ta powinna być podjęta w sposób przemyślany, a najlepiej skonsultowana z osobą znającą temat (księgowa, biuro rachunkowe) – ponieważ wybór ten zostaje do końca roku podatkowego i jest niezmienny.

W porównaniu do zatrudnienia, przy prowadzeniu działalności gospodarczej mamy do wyboru: podatek progresywny, podatek liniowy, ryczałt lub kartę podatkową.

Od tego, jak opodatkujemy nasz przychód, zależy też forma ewidencji księgowej, jaką będziemy prowadzić.

 

2. FORMULARZ CEIDG

Formularz CEIDG najłatwiej wypełnia się w formie elektronicznej, (znajdziemy go w Internecie pod adresem: www.ceidg.gov.pl). Jest to bardzo wygodne, bo dostosowuje on kolejne pola do danych już wypełnionych, a także sprawdza poprawność wpisywanych danych. Ważność takiego wniosku to 7 dni – w tym terminie powinniśmy udać się do dowolnego Urzędu Miasta lub Gminy. Można od razu opatrzyć formularz podpisem  elektronicznym, jeśli taki posiadamy. Można również wypełnić formularz i następnie go wydrukować, podpisać ręcznie i zanieść do najbliższego Urzędu Gminy. Istnieje również możliwość wypełnienia papierowego wniosku w Urzędzie. Tam go wypełnić, podpisać i złożyć, a pracownik Urzędu wprowadzi za nas wszystkie dane do systemu.

 

Wypełniając formularz w pierwszej kolejności wpisujemy dane osobowe właściciela działalności oraz jego adres zamieszkania (oraz zameldowania, jeżeli jest inny).

 

Kolejnym krokiem jest wypełnienie pola:

Firma przedsiębiorcy, którego wniosek dotyczy - tutaj  wpisujemy nazwę firmy. Musi ona zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy lub określenie „spółka cywilna” (jeśli jest taką spółką).

 

Przewidywana liczba pracujących:

osobą pracującą jest również przedsiębiorca, więc należy w tym miejscu wpisać co najmniej liczbę 1. Dodać należy do niej planowaną liczbę pracowników.

 

Przewidywana liczba zatrudnionych:

osobą zatrudnioną jest w tym przypadku pracownik, który podpisuje umowę o pracę . Inna forma zatrudnienia (np. dzieło lub zlecenie) nie jest brana pod uwagę. Należy wpisać ile osób planuje się zatrudnić. Jeśli działalność jest jednoosobowa, to wpisujemy "0".

 

Rodzaje działalności:

w tych polach podaje się pochodzące z PKD 2007 Polskiej Klasyfikacji Działalności - pięcioznakowe oznaczenia wybranych działalności. Musimy również wybrać przeważający rodzaj działalności. W  praktyce należy dokonać wyboru działalności, która - jak Nam się wydaje - powinna generować największe zyski.

 

Data rozpoczęcia działalności: może być późniejsza, niż data złożenia wniosku. Praktyka podpowiada, aby nie zaczynać działalności od 1. dnia miesiąca, jeśli przedsiębiorca może przez pierwsze 2 lata płacić zmniejszoną składkę ZUS. Dla ZUS - u liczą się bowiem pełne 24 miesiące działalności, więc jeśli rozpocznie się od 2. dnia miesiąca, to w praktyce można uzyskać dodatkowy miesiąc niskiego ZUS-u.

 

Dane do kontaktu - podanie danych kontaktowych jest dobrowolne. W przypadku ich podania zostaną one umieszczone na stronie internetowej CEIDG i będą powszechnie dostępne.

 

Główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej - w tym miejscu zazwyczaj podaje się adres biura, warsztatu itp. Jeśli pracę wykonuje się w domu lub np. w Internecie, należy wskazać adres zamieszkania. Adres do doręczeń, to inaczej mówiąc adres korespondencyjny -

podaje się go jeśli jest inny niż siedziba firmy (musi być to jednak adres znajdujący się na terytorium Polski).

 

Dodatkowe miejsce wykonywania działalności gospodarczej W formularzu należy podać wszystkie miejsca stałego wykonywania działalności gospodarczej, takie jak oddziały, punkty sprzedaży, przyjmowania zleceń, świadczenia usług.

 

Data powstania obowiązku opłacania składki ZUS:

Należy wpisać datę rozpoczęcia działalności.

 

Informacja dotycząca naczelników urzędów skarbowych W tym miejscu wskazuje się urząd właściwy ze względu na miejsce zamieszkania.

 

Oświadczam, że podatek dochodowy od osób fizycznych będę opłacać w formie:

W tym miejscu wybiera się sposób opodatkowania zakładanej działalności.

 

Rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej

1 – Księgi rachunkowe – to pełna księgowość wymagana przy dużych przychodach (1,2 mln. euro rocznie)

2 – Podatkowa księga przychodów i rozchodów – wymagana przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych

3 – Inne ewidencje – najczęściej ryczałt od przychodów

4 – Nie jest prowadzona – przy wyborze karty podatkowej

 

Dokumentacja rachunkowa będzie prowadzona przez inny podmiot:

Tak, jeśli planujemy skorzystać z usług biura rachunkowego;

Nie, jeśli ewidencję działalności zamierza się prowadzić samemu

 

Forma wpłaty zaliczki - można wybrać częstotliwość wpłacania zaliczki na podatek dochodowy, czyli rozliczania dokumentu PIT - 5, np. miesięcznie lub  kwartalnie

 

Informacja o małżeńskiej wspólności majątkowej - należy wypełnić, jeżeli wnioskodawcę wiąże z małżonkiem wspólność majątkowa oraz jeżeli taka wspólność kiedyś istniała, ale ustała.

 

Dane identyfikacyjne rachunku bankowego wnioskodawcy:

Podanie informacji o osobistym rachunku bankowym nie jest obowiązkowe, a konta firmowego przy zakładaniu firmy jeszcze się nie posiada - dlatego zazwyczaj te pola zostawia się puste i uzupełnia się je w późniejszym terminie, składając wniosek aktualizacyjny (gdy już się założy konto firmowe). Na wskazany rachunek będą dokonywane ewentualne zwroty nadpłaty podatku dochodowego. Można podać jedynie taki rachunek, którego jest się właścicielem lub współwłaścicielem.

 

Na koniec bardzo ważna uwaga:

rejestracja w ewidencji działalności jest bezpłatna . Zdarzają się niestety oszuści próbujący wyłudzić jakieś kwoty za wpis do ewidencji. Zdobywają oni dane nowych przedsiębiorców z systemu CEIDG właśnie, bo są one jawne. Następnie w taki, czy inny sposób podszywają się pod tę ewidencję. Proszę nigdy nie odpowiadać na tego rodzaju powiadomienia.

 

3. KOLEJNE KROKI

O Przy uzyskaniu wpisu z urzędu nadawany jest numer NIP(jeśli nie został nadany wcześniej)

i REGON.

Jeżeli zmieniłyby się dane (np. adres e-mail), możemy złożyć wniosek aktualizacyjny, który wypełniamy podobnie, jak wniosek o wpis. Przekazywana jest także informacja do Urzędu Skarbowego i ZUS, że firma powstała, co rodzi obowiązek rozliczania się z Urzędem Skarbowym, jak również ubezpieczenia się w ZUS

 

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCY

1. Zgłoszenie do ZUS

Informacja o powstaniu płatnika składek ZUS przekazywana jest z urzędu. Natomiast to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek zgłoszenia się do ubezpieczeń, wypełniając odpowiedni druk. Dokument taki możemy złożyć w ZUS. Warto sprawdzić czy przysługują nam preferencyjne wysokości składek (obniżamy w ten sposób początkowe koszty prowadzenia działalności).

 

2. Zgłoszenie do VAT

Jednym z podatków, które mogą wystąpić przy prowadzeniu działalności gospodarczej, jest podatek VAT. Zazwyczaj jednak nie trzeba się na niego rejestrować od razu. Warto natomiast sprawdzić, czy zakres naszej działalności nie rodzi obowiązku rejestracji od pierwszej sprzedaży. Możemy też do niego przystąpić dobrowolnie. W celu rejestracji do podatku VAT udajemy się do Urzędu Skarbowego właściwego dla siedziby naszej działalności w celu złożenia druku VAT – (Wiąże się to z jednorazową opłatą w wysokości 170 zł.)

 

3. Założenie rachunku bankowego

Warto też założyć rachunek firmowy, który pozwoli nam oddzielić finanse osobiste od działalności. Dzięki temu unikniemy ewentualnych kontroli skarbowych. Większość banków daje możliwość prowadzenia go praktycznie za darmo.

Ważną kwestią jest wybór odpowiedniej firmy księgowej, która pomoże nam w kwestiach podatkowych. Pozwoli to skupić się nam tylko na zarządzaniu swoją firmą i osiąganiu maksymalnych zysków.

 

4. Składki ZUS

Po potwierdzeniu wniosku CEIDG w Urzędzie oraz dokonaniu wszystkich zgłoszeń i rejestracji jesteśmy już pełnoprawnymi właścicielami firmy. Trzeba tu pamiętać o tym, że obowiązek naliczania składek ZUS powstaje już w pierwszym dniu aktywnej działalności. Niezależnie od wysokości osiąganego przychodu(w przypadku ryczałtu ewidencjonowanego) lub dochodu (zasady ogólne, podatek liniowy) składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są stałe i obowiązkowe. Podstawowy termin płatności tych składek - do 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (osoby fizyczne opłacające składkę wyłącznie za siebie). W przypadku zatrudniania pracowników termin mija 15 dnia miesiąca

 

5. PIT ROCZNY

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek rozliczyć swój dochód w Urzędzie Skarbowym. Zaliczki na podatek dochodowy nie muszą się pojawiać w każdym miesiącu (tak jak dochód). Możemy zainwestować w firmę cały nasz dochód z danego miesiąca i wtedy nie musimy odprowadzać zaliczek. Musimy natomiast to wszystko rozliczyć w podsumowaniu rocznym PIT. I tak w zależności od wybranej formy opodatkowania mamy różne terminy na złożenie takiego rozliczenia w Urzędzie Skarbowym:

- Podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych lub podatku liniowym mają czas do 30 kwietnia za rok poprzedni i składają – PIT 36/PIT 36L

- Podatnicy rozliczający się w postaci ryczałtu mają termin do 31 stycznia za rok  poprzedni i składają PIT 28

- Podatnicy na karcie podatkowej powinni złożyć deklaracje podatkową PIT 16A

do 31 stycznia

 

6. Przepisy prawne

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jest w pełni odpowiedzialna za wszystkie decyzje podejmowane w zakresie prowadzonej działalności. Jednoosobowa działalność gospodarcza nie ma odrębnej podmiotowości prawnej, tak więc za wszystkie decyzje i zobowiązania w 100 % odpowiada właściciel. Trzeba o tym pamiętać podczas starań o pozyskanie środków finansowych dla firmy. Zwłaszcza gdy łączy nas wspólnota majątkowa z małżonkiem.

 

RL/MS

Lista aktualności