Co będzie potrzebne:
Książka/ tekst do czytania – ze słowem, które się często powtarza (patrz – Opis zabawy, instrukcja).
Liczba uczestników:
minimum 2 osoby.
Potrzebny czas:
minimum 10 minut, maksymalnie – według uznania i zgodnie z potrzebami wszystkich uczestników zabawy.
Opis zabawy, instrukcja:
Przygotujcie waszą ulubioną książkę. Usiądźcie wygodnie, tak jak zwykle w czasie wspólnego czytania. Ustalcie wspólnie zasady gry, wprowadzając tylko wam znany „kod reagowania”, np.
jeżeli w tekście padnie konkretne słowo – tak, jak w poniżej opisanym przykładzie „rzepka”, to wówczas dziecko ma klasnąć w dłonie;
jeżeli pojawi się słowo rozpoczynające się literą Z, to wówczas rodzic/opiekun przeczyta wyraz szeptem.
Mogą one wyglądać następująco:
Zacznij od prostych reguł, a następnie stopniowo modyfikuj oraz zwiększaj poziom trudności. Zdania oparte na warunku „jeżeli..., to...” mogą być skierowane zarówno do słuchającego dziecka, jak i czytającego rodzica/opiekuna. Ustalcie swój własny kod i sprawdzajcie siebie nawzajem, czy poprawnie wykonujecie sekwencje.
Przykładowo do zabawy można posłużyć się wierszem Juliana Tuwima „Rzepka”, gdzie w tekście często powtarza się słowo „rzepka” („Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie,/ Chodził tę rzepkę oglądać co dzień.../” itd.). Inna propozycja to wiersz „Pomidor” Jana Brzechwy, w którym często pojawia się zwrot „Panie pomidorze”. Możecie też zdecydować się na lekturę znanej bajki, w której kod reagowania będzie związany na przykład z imieniem głównej postaci (jeśli przeczytam „Śnieżka”, ty powiedz „brrrrrrrrr”).
Możliwe modyfikacje:
Możecie wspólnie wykonać ilustracje do danego fragmentu i pokazywać je w odpowiednim momencie. Jeśli usłyszysz słowo „dziadek”, pokaż obrazek przedstawiający np. wąsy. Możecie też ułożyć serię gestów ilustrujących tekst, np. klaśnij w dłonie, kiedy pojawia się imię, złap się za nos, kiedy pojawia się konkretne słowo itp.