Kontrast oraz wielkość czcionki

Kamery Online

Aktualności

Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych

06-02-2023

Refundacja kwoty odpowiadającej podatkowi VAT obowiązuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Można się o nią ubiegać po otrzymaniu i opłaceniu faktury za paliwo gazowe, o którym mowa w art. 3 pkt 3a ustawy - Prawo energetyczne.

 

Kto może ubiegać się o refundację?

O refundację podatku VAT mogą się ubiegać odbiorcy paliw gazowych w gospodarstwie domowym, którzy dokonują zakupu paliwa gazowego jako strona umowy z dostawcą tego paliwa. Wykonanie takiej umowy dokumentuje faktura, stąd "odbiorcą" w rozumieniu ustawy będzie osoba, na którą jest wystawiona faktura. Dodatek więc będzie przysługiwał na wniosek osoby w gospodarstwie domowym, która taką umowę zawarła i na którą wystawiane są faktury.
 

Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:

  • 2 100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego*,
  • 1 500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego** .

*gospodarstwem domowym jednoosobowym jest osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca,

**gospodarstwem wieloosobowym jest osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.

 

Wniosek o refundację podatku VAT składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek. Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku.

 

W przypadku złożenia wniosku o refundację w okresie:

- od 1 stycznia 2023 do 31 lipca 2023 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2021 roku;

- od 1 sierpnia 2023 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2022 roku.

 

Wniosek o refundację podatku VAT należy złożyć nie później niż do dnia 29 lutego 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.

 

Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:

- fakturę dokumentującą dostarczenie w 2023 r. paliw gazowych do tego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne,

- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.

 

Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Wpis powinien być dokonany do 21 grudnia 2022 r. lub po tym dniu w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB.

 

Przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Informacja o przyznaniu świadczenia jest przekazywana na adres e-mail wskazany we wniosku.

 

Wnioski można składać:

- za pomocą środków komunikacji elektronicznej np. ePUAP (taki wniosek należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym lub podpisem osobistym)

- tradycyjnie (papierowo) – w  Urzędzie Miasta i Gminy Nowa Dęba: pok. 201, 209, 210.

 

W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem tel. 15 846 26 71 wew. 201, 209 lub 210, w godzinach pracy urzędu tj.: pn, śr.-pt. 7:30 - 15:30, wt. 8.00 – 16.00. 

 

--- 

Poradnik dla wnioskodawców jak wypełnić wniosek: -> kliknij w link

Lista aktualności