Kontrast oraz wielkość czcionki

Kamery Online

Aktualności

Uzyskanie Certyfikatu Szkoły Humanitarnej w Gimnazjum nr 1 im. Papieża Jana Pawła II w Nowej Dębie - 2014r.

21-11-2014

 „…Bo jeśli coś lub kogoś tak bardzo szanujesz, uważasz za wyjątkowo cenne, niemal święte, to czy będziesz chciał to niszczyć?

Czy, jeśli potrafisz dostrzec w krzaku, kwiatku  i żuczku przejaw boskości, to je podepczesz, wytniesz, zdewastujesz?

Jeśli wiesz, że Twoje życie i zdrowie są organicznie związane  z otaczającą Cię naturą, to czy będziesz ją grabił bez zastanowienia…

                                     Olga Mielnikiewicz- PAH -„Moja święta hinduska rodzina…”

 

   Uzyskanie certyfikatu  Szkoły Humanitarnej to efekt rocznej pracy uczniów i nauczycieli Gimnazjum  nr 1 im. Papieża Jana Pawła II w Nowej Dębie realizujących ogólnopolski projekt z edukacji globalnej organizowany przez Polską Akcję Humanitarną, a współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej oraz Fundację Arche-Nova z Niemiec. Koordynatorami projektu: „Aktywne szkoły na rzecz globalnej odpowiedzialności” były: pani Renata Konefał i pani Anna Gurdak.

   Sam już udział w projekcie PAH-u był dla szkoły wyróżnieniem - we wniosku aplikującym opisane były wieloletnie działania Szkolnego Klubu Wolontariuszy prowadzonego przez panią Renatę  Konefał - a  nasza szkoła została wytypowana jako jedna z 30 szkół z pięciu województw : warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego, małopolskiego oraz świętokrzyskiego. Edukacja globalna  łączy rzetelność wiedzy o krajach globalnego Południa bez uproszczeń i schematów  z kształtowaniem postawy  odpowiedzialnego mieszkańca Ziemi, empatycznego wrażliwego człowieka, który potrafi krytycznie odbierać i selekcjonować informacje i działa zgodnie z zasadą: Myśl globalnie, działaj lokalnie”. Dzięki odpowiedniemu wprowadzeniu i merytorycznemu przedstawieniu problemów krajów globalnego Południa, omówieniu zasad edukacji globalnej, kodeksu etyki obrazów i filmów a przede wszystkim zwróceniu uwagi na fakt, że każdy człowiek może mieć poczucie sprawczości do projektu -po specjalnej lekcji- apelu  dla całej szkolnej społeczności- zgłosiło się 67 uczniów.

   Koordynatorzy ww. projektu -p. Renata Konefał i p. Anna Gurdak oraz uczniowie: Izabela Kotulska i Przemysław Wit a także Patryk Michałow uczestniczyli w trzydniowych warsztatach najpierw w Krakowie, potem w Warszawie, zapoznając się z  praktyczną  wiedzą z zakresu pomocy humanitarnej, prawa do wody i żywności.W warsztatach brali udział  przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji z Krakowa i Warszawy, trenerzy i nauczyciele z Niemiec reprezentujący Fundację Arche- Nova,  a także specjalni goście z Kenii : John Paul Mugo i Thomas Odarii – pracownicy PAH -u działający w Sudanie Południowym, którzy opowiadali o swojej pracy w Polskiej Akcji Humanitarnej i rzeczywistości Sudanu.

W spotkaniu podsumowującym projekt  uczestniczyła pani Janina Ochojska – niezapomniane przeżycie dla wszystkich uczniów i nauczycieli- która, udzielając odpowiedzi na pytania uczestników - doceniła zaangażowanie polskich szkół biorących udział w projekcie. Koordynatorzy projektu we współpracy z młodzieżą opracowali dwa autorskie wewnętrzne projekty: W I półroczu uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie: Dlaczego kraje globalnego Południa potrzebują pomocy humanitarnej? Głównym celem działań było zdobycie wiedzy na temat rzeczywistości globalnego Południa i pomocy humanitarnej.

 

   Dla ponad 70. uczniów zostały zorganizowane warsztaty: „Adekwatna i nieadekwatna pomoc humanitarna. Jak mądrze pomagać”. Warsztaty prowadzone były przez panią Renatę Konefał i panią Annę Gurdak  wraz z uczniowskimi koordynatorami: Izabelą Kotulską i Przemysławem Witem według profesjonalnych scenariuszy opracowanych przez trenerów PAH-u. Następnie młodzież pod kierunkiem pani Ewy Siwczuk-Cymy przygotowała wystawę: Rzeczywistość globalnego Południa, uczestnicząc jednocześnie w spotkaniach, na których zdobywała wiedzę z edukacji globalnej i zapoznawała się ze źródłami informacji związanymi z życiem i problemami mieszkańców Południa. Podsumowaniem tych działań była organizacja konkursu plastycznego na najlepszy plakat związany z  adekwatną i nieadekwatną pomocą humanitarną.

    W spotkaniu z panem Dariuszem Bździkotem oraz z panem Mariuszem Wołoszem z Fundacji „Serce bez granic” im. ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego w Hucie Komorowskiej na temat pobytu w Zambii gimnazjaliści nie tylko podążali śladami Kardynała Kozłowieckiego, ale także odebrali wspaniałą i niezwykła lekcję – lekcję pokory, którą daje otwarte spotkanie z drugim człowiekiem –nieważne, gdzie mieszkającym i jaki noszącym kolor skóry...Bo przecież, cytując słowa Mahatma Gandhiego: „Służenie in­nym bez uczu­cia po­kory jest je­dynie zas­po­kaja­niem egoiz­mu, za­pat­rze­niem się wyłącznie we własną osobę ”.                                                                                                                                                                             

  Kolejne zaplanowane  warsztaty dla naszych uczniów  związane były  z  dostępem do wody. Warsztaty prowadziła  trenerka PAH-u - pani Agnieszka Bajtyngier, która w ciekawy sposób przekazała uczniom wiedzę związaną z zasobami wody na  naszej planecie i problem jej  braku w afrykańskich rodzinach. Uczniowie, ucząc się łamania stereotypów, wysłuchali opowieści afrykańskiej pisarki Chimamandy  Adichie, która opowiadała o tym, jak odkryła swoją tożsamość kulturową i ostrzegała przed tym, że styczność tylko z jedną opowieścią na temat innej osoby lub kraju, jest wielkim nieporozumieniem i bardzo nas ogranicza.Warto dodać, że Patryk Michałow będąc laureatem konkursu organizowanego przez SMK Zaleszany : Wolontariat. Tak trzymaj - przekazał swoją nagrodę pieniężną w wysokości 200 zł na kampanię PAH- u : „Świat bez głodu”.

 

   W II półroczu młodzież poznawała zagadnienia związane ze  Sprawiedliwym Handlem i postawą odpowiedzialnego konsumenta, próbując rozwiązać problem: Czy mogę mieć wpływ na zmniejszanie głodu na świecie?

   Koordynatorom projektu zależało, by młodzież zrozumiała przyczyny głodu na świecie, poznając  następujące zależności: emisja CO2 a głód i zmiany klimatu, wywłaszczanie drobnych rolników-wspieranie lokalnych producentów -land grabbing, produkcja biopaliw i jej związek ze zwiększeniem głodu, wpływ wewnętrznych konfliktów i wojenna rzeczywistość na realia życia mieszkańców globalnego Południa .Głównym celem działań w II półroczu było więc kształcenie postawy odpowiedzialnego konsumenta, który poprzez swoje świadome wybory konsumenckie może mieć wpływ na zmniejszenie głodu na  świecie.Wprowadzeniem do tych trudnych zagadnień była dyskusja wokół filmu: „Życzymy państwu smacznego” pokazującego, skąd i w jaki sposób niektóre produkty spożywcze trafiają na nasze stoły. Z problem ocieplania klimatu i emisji CO2 uczniowie zapoznali się podczas spotkania z trenerem PAH- u i działaczem Polskiej Zielonej Sieci  panem Adamem Markuszewskim, który w nakręconym w Indonezji  filmie: Jedność w różnorodności - http://www.youtube.com/watch?v=F_n1ZOXA6Zs- wskazywał związek miedzy karczowaniem lasów pod produkcję oleju palmowego a ociepleniem klimatu na naszej planecie. Uczniowie w małych projektach edukacyjnych badali problem: Czy rzeczywiście czekolada jest taka słodka?- docierając do informacji na temat niewolniczej pracy dzieci oraz: „ Ile jest wody w jeansach”, pokazując niezgodne z prawami człowieka i pracownika warunki pracy przy produkcji odzieży oraz wpływ szkodliwych substancji chemicznych na zdrowie człowieka przy tzw. piaskowaniu jeansów.

 

     Kolejnym działaniem było aktywne włączenie się w obchody Światowego Dnia Wody, w ramach którego zorganizowano konkurs wiedzy na temat dostępu do wody  i jej zużywania w aspekcie globalnym. Chcąc poznać zasady Sprawiedliwego Handlu , nawiązano współpracę z Polską Koalicją Sprawiedliwego Handlu i pozyskano produkty spożywcze z  Fair Trade oraz materiały promujące Sprawiedliwy Handel. Uczniowie zostali uświadomieni, że  podpisując petycję Clean Clothes mogą wyrażać swój protest przeciwko łamaniu praw człowieka i niszczącym środowisko firmom produkującym odzież. Młodzież, zdobywając wiedzę z zakresu Sprawiedliwego handlu- w każdej klasie została przeprowadzona lekcja na temat odpowiedzialnego konsumenta  na podstawie autorskiego scenariusza opracowanego z wykorzystaniem materiałów z poradnika Dobre zakupy. Jak kupować z czystym sumieniem ” wydanym przez Polską Zieloną Sieć - zapoznawała się z następującymi zagadnieniami: łamanie praw człowieka -reżim, łamanie praw pracowniczych, ochrona środowiska, eksperymenty na zwierzętach, zaangażowanie  w produkcję lub dostawy broni konwencjonalnej lub jądrowej w produkcji kawy, herbaty, obuwia, kosmetyków, artykułów spożywczych, zabawek, odzieży, itp.  Swoją wiedzę uczniowie sprawdzali w zorganizowanym konkursie: „Sprawiedliwy handel a fair trade”, który przygotowały  - pod kierunkiem pani Renaty Konefał - uczennice: Izabela Kotulska i Olga Zięba.

 

     W dwukrotnych spotkaniach warsztatowych z panią Joanną Sadecką -Kurnik–Stowarzyszenie Wsparcie w Nowej Dębie - z zakresu świadomych wyborów konsumenckich uczniowie poznawali kolejne mechanizmy i sposób produkcji niektórych artykułów spożywczych. Uczennica Milena Markiewicz w imieniu całej szkolnej społeczności skierowała odezwę do mieszkańców naszego miasta i gminy, apelując, by poprzez właściwe wybory  konsumenckie i mądre korzystanie z energii, wody w codziennym życiu - mieli świadomość, że jest to nie tylko właściwa postawa obywatelska, ale także odpowiedzialne życie mieszkańca Ziemi. Projekt zakończył się spotkaniem podsumowującym w Samorządowym Ośrodku Kultury w Nowej Dębie przy otwartej współpracy dyrektora pana Krystiana Rzemienia oraz Ogólnoszkolnym Marszem Nordic Walking, który poprowadzili członkowie Szkolnego Klubu Nordic Walking powołanego przez panią Edytę ZałęskąMagdę. Hasłem sztandarowym było wezwanie: Zmień styl życia, a zmniejszysz głód na świecie”.

    Udział w projekcie Polskiej Akcji Humanitarnej przyczynił się do wzbogacenia wiedzy nauczycieli oraz uczniów na temat globalnego wymiaru sytuacji i problemów, które dotykają nas codziennie. To ukazanie nowej perspektywy opisującej rzeczywistość nie tylko z poziomu lokalnego, ale także zrozumienie mechanizmów rządzących światem  w wymiarze globalnym. Perspektywa ta, wpisana do nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, jest jeszcze mało popularna z powodu braku publikacji i materiałów edukacyjnych na ten temat. Stąd też realizacja projektu była dużym wyzwaniem dla koordynatorów projektu, by udział młodzieży w projekcie wzmacniał poczucie sprawczości młodego człowieka, który zrozumiał, że swoją postawą  i codziennymi wyborami może mieć wpływ na los człowieka na drugiej półkuli. Zaangażowanie i wsparcie dyrektora szkoły –Pana Zbigniewa Wolwowicza i postawa uczestniczących w projekcie nauczycieli pozwoliła na efektywną realizację projektu i otrzymanie tytułu Szkoły Humanitarnej, z czego jesteśmy bardzo dumni.

 

                                                                                     

opr.Renata Konefał  

RL/MS

 

Lista aktualności