Kontrast oraz wielkość czcionki

Aktualności

ZS2 z Nowej Dęby po raz czwarty w Parlamencie Europejskim

23-12-2019

Zespół Szkół nr 2, już po raz czwarty z kolei (jako jedna z nielicznych szkół w Polsce), reprezentował nasz kraj w Parlamencie Europejskim.

Dzięki sukcesowi w dwuetapowym konkursie „Euroscola”, 24 uczniów mogło wyjechać na sfinansowaną ze środków unijnych wycieczkę do Stasburga.  W czasie kilkudniowej wyprawy, uczniowie mogli przeżyć wspaniałą przygodę, zajmując miejsca europosłów na sali obrad Euroscoli w Strasburgu oraz poznać atrakcje turystyczne Niemiec, Szwajcarii i Francji.

Nasz autokar przejechał łącznie blisko 3500 kilometrów, robiąc postoje w miejscach znanych z przewodników turystycznych. W Niemczech zatrzymaliśmy się w Ratyzbonie, której historia sięgała czasów, gdy miasto było nadreńską osadą Imperium Rzymskiego. Kolejny postój zaplanowaliśmy w Monachium, przy słynnym stadionie Allianz Arena. Po noclegu w Friedrichshafen, znanego z pierwszych lotów sterowców Zeppelina, przepłynęliśmy promem przez Jezioro Bodeńskie do Konstancji. Poznaliśmy tu znajdujące się na liście UNESCO opactwo Richenau, gmach soboru, katedrę i muzeum Jana Husa. Krótkie, zimowe dni grudnia, nigdzie nie pozwoliły na dłuższy postój, tym bardziej, że czekała nas jeszcze podróż do Szwajcarii, gdzie podziwialiśmy Zurych. Trudno powiedzieć co zrobiło największe wrażenie, nowoczesne i bogate w zabytki miasto, Jezioro Zuryskie, pokryte śniegiem Alpy, czy wspaniała atmosfera jarmarków bożonarodzeniowych. W kolejnym dniu byliśmy już we francuskiej Miluzie, gdzie ujrzeliśmy niewiarygodną kolekcję samochodów w muzeum „Cite de I`Automobile” oraz alzackie, bajkowe miasto Colburg. Dopełnieniem pełnego w atrakcje dnia, był spacer po niemieckim Fryburgu Bryzgowijskim i nocleg w hostelu ulokowanym w autentycznym zamku w Szwarcwaldzie.

Następnego dnia byliśmy już w Strasburgu. 12 grudnia, w głównej auli Parlamentu, spotkało się około 500 uczniów i nauczycieli z 19 państw członkowskich Unii Europejskiej, na ostatniej w 2019 roku sesji Euroscoli. W tym dniu byliśmy w Strasburgu jedyną szkołą z naszego kraju i przypadł nam zaszczyt reprezentować Polskę w Parlamencie Europejskim. Nasi uczniowie po przejściu kontroli bezpieczeństwa i podzieleniu na zespoły tematyczne, otrzymali karty umożliwiające głosowanie i zajęli miejsce europarlamentarzystów. Każda ze szkół miała minutę na przedstawienie swojej grupy i kraju. W imieniu Zespołu Szkół nr 2 prezentacji dokonali Maciej Misiak i Jakub Franuszkiewicz, a na ekranach wszyscy zebrani mogli ujrzeć zdjęcia przedstawiające Nową Dębę. Kolejne godziny w Parlamencie upłynęły na pracy w zespołach międzynarodowych, na tematy związane z przyszłością Europy, zatrudnieniem młodych, ochroną środowiska, uzależnieniami czy problemami migracyjnymi. Po południu wszyscy spotkali się na finałowej debacie, gdzie mogli wziąć udział w dyskusji i głosowaniach. Spotkanie zakończył przemarsz z flagami narodowymi UE i „Odą do radości”.

Dzięki udziałowi w różnych konkursach i programach unijnych, uczniowie Zespołu Szkół nr 2 podnoszą swe umiejętności zawodowe, doskonalą posługiwanie się językami obcymi, poszerzają wiedzę o kulturze, geografii i historii krajów Europy. W ciągu ostatnich lat poznali Niemcy, Austrię, Francję, Belgię, Czechy, Włochy, Szwecję, Szwajcarię, Turcję, Hiszpanię i Portugalię.