Kontrast oraz wielkość czcionki

Kamery Online

Aktualności

2 dni programu „Na własne konto” … "okiem" uczestnika

22-01-2014

   W pierwszym dniu zajęć zaserwowano nam sporą dawkę wiedzy, ale nie w formie suchych wykładów, a raczej edukacyjnych gier. Najbardziej zaabsorbowała nas gra „rynek jabłek”, dzięki której uświadomiliśmy sobie funkcjonowanie prawa popytu i podaży w gospodarce wolnorynkowej. Po zakończonej grze, dokładnie omówiliśmy jej wyniki w kontekście praw jakimi rządzi się wolny rynek oraz poznaliśmy pojęcia krzywej popytu i podaży, a także następstwa jakie powstają w wyniku ich przesunięć.
    Spodobał  nam się również Eugeniusz – postać ekonomisty z filmów edukacyjnych wyprodukowanych przez Narodowy Bank Polski. W przystępny i zabawny sposób utrwalił nam omawiane pojęcia.
    Naszym kolejnym zadaniem było opracowanie cech dobrego przedsiębiorcy. Okazało się, że osoba przedsiębiorcza to osoba, która powinna być wszechstronna. Na koniec ćwiczenia obejrzeliśmy krótki film powstały 25 lat temu, w którym ludzie zapytani na ulicy odpowiadali czym jest przedsiębiorczość. Film był zabawny, a my  możemy stwierdzić, że dokładnie poznaliśmy to pojęcie. 
    Następne ćwiczenie wymagało od nas zastanowienia się nad naszymi własnymi predyspozycjami zawodowymi oraz nad sposobami ich wykorzystania w przyszłej karierze zawodowej. W zabawie tej najtrudniejsze okazało się przyznanie się do własnej słabości oraz określenie czym chcielibyśmy się zajmować w przyszłości. Planowanie przyszłości nie jestem zadaniem na kilka chwil i obiecaliśmy sobie pomyśleć o tym w domu.
   Na koniec pan Hieronim omówił nam jak wygląda wzór CV i co powinno ono zawierać. Uświadomił nam również przy tym, jak ważny jest rozwój osobisty, zawodowy oraz ciągłe uczenie się i zdobywanie nowych umiejętności. Dobrze wykonane i bogate CV jest kluczem do wyróżnienia się, a zarazem odniesienia sukcesu na rynku pracy.

 

   W drugim dniu nasze zajęcia rozpoczęły się od przeglądu ofert z lokalnego rynku pracy. Stwierdziliśmy, że największe zapotrzebowanie w regionie jest na kierowców i osoby z wykształceniem z dziedziny informatyki. Okazało się również, że są oferty pracy, których pomimo młodego wieku moglibyśmy się podjąć, takie jak np. składanie długopisów. Rozwijając temat rynku pracy okazało się, że działa on podobnie jak rynek towarów i usług: występuje podaż i popyt, a ceną transakcji jest wynagrodzenie za pracę. Poznaliśmy również główne rodzaje bezrobocia i skutki jego powstawania. Na podstawie filmów z NBP i wyliczeń Hirka, uświadomiliśmy sobie również ile faktycznie kosztuje praca oraz poznaliśmy główne składowe typowej pensji.
Następnym, a zarazem najciekawszym zadaniem w ciągu całego dnia było zaprojektowanie i wypromowanie prototypu nowej, atrakcyjnej zabawki. Aby odnieść sukces musieliśmy osiągnąć największy zysk, dobrze planując nasze wydatki i potencjalny popyt. Hitem okazał się „Marcinek”, który nie tylko był najładniejszą z zabawek, ale został on w najlepszy i najzabawniejszy sposób przedstawiony i prawie połowa z nas chciała go mieć. Teraz wiemy, że nasi koledzy, którzy opracowali „Marcinka”, to nie tylko osoby kreatywne, ale również są świetni w marketingu. Wczoraj jednak nie doceniliśmy siły kreatywności w cechach osoby przedsiębiorczej.
   Dużo emocji wzbudziła w nas zabawa związana z produkowaniem książek. Wymagała od nas, sumienności, staranności oraz dobrego planowania kosztów. Okazało się, że trudno jest wyprodukować dobry produkt w niskiej cenie.
Nie tylko w naszych zabawach, ale i w prowadzeniu prawdziwych firm, konieczne jest planowanie kosztów i przychodów. Jednym z narzędzi do tego służących jest biznes plan, który sami również próbowaliśmy sporządzić. Najciekawszym pomysłem było stworzenie portalu informacyjno-ogłoszeniowego, dla pracodawców i pracowników, gdzie za niewielkie opłaty osoby szukające pracy mogły uzyskać dostęp do informacji o istniejących ofertach, a pracodawcy o  potencjalnych pracownikach. W ramach tej części zobaczyliśmy również jak wygląda prawdziwy biznes plan, który w rzeczywistości jest bardzo rozbudowanym dokumentem.

 

Uczestnicy programu

RL/MS

Lista aktualności