Kontrast oraz wielkość czcionki

Kamery Online

Aktualności

Trzeci koncert 6. edycji Festiwalu muzyki kameralnej i organowej "Margaritae Baroci"

20-06-2019

19 czerwca 2019 r. odbył się trzeci koncert kameralno-organowy w ramach 6. edycji Festiwalu muzyki kameralnej i organowej „Margaritae Baroci”. Tym razem wybrzmiał w Kościele Parafialnym w Chmielowie, którego gospodarzem jest ksiądz dziekan Józef Rogowski. Liczne grono słuchaczy powitał pomysłodawca i kierownik artystyczny festiwalu dyrektor SOK Krystian Rzemień. Przedstawił muzyków i krótko omówił repertuar koncertuna śpiewającą piłę, fletnię Pana i organy.

Wystąpili Valeryi Filipov  – pochodzący z Kijowa multiinstrumentalista - grał na śpiewającej pile, fletni Pana i gitarze, Dariusz Hajdukiewicz - wirtuoz organów.  Koncert był niezwykły! Śpiewająca piła to  oryginalny instrument, a pan Valeryi to jeden z  nielicznych artystów na świecie grających na tym instrumencie. Repertuar był urozmaicony: J.G. Walther – Wariacje chorałowe „Meinen Jesum laß ich nicht” (organy), J.S. Bach/Ch.M. Gounod – „Ave Maria” (piła solo, organy), J.S.Bach – Preludium chorałowe „Liebster Jesu, wir sind hier” (BWV 731, organy), G. Caccini – „Ave Maria” (piła solo, organy), M. Brosig – Andante op. 49 nr 4 (organy), F. Schubert – „Ave Maria” (fletnia Pana, organy), Popularne melodie w opracowaniu na fletnię Pana i organy: „Neapolitańska piosenka”, „Hora”, „Samotny pasterz”, „Greensleeves”, „Kijów”, T. Salome – Cantilene (organy), A.Joys – „Jesienny sen” (piła solo, organy), F. Schubert – Serenada (piła solo, organy), B. Okudżawa – „Modlitwa” (gitara, śpiew), E.Grosjean – Marsz (organy).

Słuchacze byli oczarowani dźwiękami piły, które przypominają śpiew kobiety - sopran. Niezwykła jest historia powstania tego instrumentu. Pierwsi na niej zaczęli grać Rosjanie - drwale, którzy umilali sobie w ten sposób przerwy w pracy. Naciągali sznurek na pile, tworząc coś w rodzaju łuku.Valeryi Filipov  gra przeważnie smyczkiem, ale niektórzy traktują ją jak instrument perkusyjny.Najlepiej wg muzyka brzmią na niej nostalgiczne melodie, takie w wolnym tempie. Chociaż można zagrać wszystko: wymagające dużego skupienia klasyczne utwory oraz lekkie, rozrywkowe melodie. Byliśmy świadkami takiego właśnie niezwykłego połączenia dźwięków.

W tym roku Festiwal "Margaritae Baroci" odbywa się od końca maja do połowy września w 2019 roku i obejmuje cykl siedmiu koncertów, w tym: dwa kameralne-taneczne, kameralno-organowy, organowy, dwa kameralne oraz oratoryjno-symfoniczny. Koncerty odbywają się w Samorządowym Ośrodku Kultury w Nowej Dębie oraz kościołach na terenie Gminy Nowa Dęba: Matki Bożej Królowej Polski w Nowej Dębie, Podwyższenia Krzyża Świętego w Nowej Dębie, w Chmielowie, w Cyganach i w Tarnowskiej Woli. Udział w każdym z koncertów tradycyjnie jest bezpłatny. Koncerty w tegorocznej edycji Festiwalu wykonują artyści z Polski oraz z Ukrainy, ponadto w ramach tegorocznej edycji odbędzie się polskie prawykonanie utworu oraz debiut artystyczny artysty młodego pokolenia.

 

Tegoroczny festiwal objęty jest patronatem honorowym: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Posła na Sejm RP Zbigniewa Chmielowca, Posła na Sejm RP Rafała Webera, partnerzy i współfinansowanie: dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, Zarząd Powiatu Tarnobrzeskiego, NSG Group - właściciel marki Pilkington, Zakłady Farmaceutyczne Polpharma S.A., Elektromontaż Rzeszów S.A - Zespół Budów Mielec, Zakłady Metalowe „DEZAMET” S.A., Innowacja Sp. z o.o.

Lista aktualności